Pere Aragonès lliura els PNR’20

Acompanyat per la consellera de Recerca i Universitats i presidenta de l’FCRI, Gemma Geis, en un acte celebrat al TNC el passat octubre.
Llegir [+]

El president de la Generalitat, Pere Aragonès, acompanyat de la consellera Recerca i Universitats, Gemma Geis, va lliurar, el vespre del passat dimarts 26 d’octubre, els Premis Nacionals de Recerca 2020 (PNR’20). L’acte, amb una assistència de 450 persones representants dels sistema català de recerca i innovació (aforament reduït al 50% per la pandèmia) es va celebrar, com resulta tradicional per a aquests guardons, al Teatre Nacional de Catalunya (TNC).

Els PNR, que enguany arribaven a la seva 31a edició, són les màximes distincions que s’atorguen en l’àmbit de la recerca a Catalunya i amb les quals el Govern, a través de l’FCRI, reconeix l’activitat investigadora dels científics vinculats al país. També es distingeix la col·laboració entre el sector públic i privat, les accions de mecenatge, la divulgació científica a través dels mitjans de comunicació i la creació d’empreses de base científica. L’esdeveniment va comptar amb el patrocini de les empreses Reig Jofre, BBVA i Ecoembes.

L’acte, que proposava temàticament un complet recorregut audiovisual en homenatge a la història de la ciència a Catalunya des del segle XVIII, combinat amb la lectura de tres poemes en directe del físic i rapsode David Jou i diferents peces musicals a càrrec de músics de la Jove Orquestra de les Comarques Gironines, va ser conduït per la periodista Cristina Riba. L’acte va ser retransmès per streaming a través del canal de YouTube de l’FCRI, obtenint més 1.360 visualitzacions. Els guardonats d’aquesta 31a edició han estat:

  • Premi Nacional de Recerca (ex aequo): Bonaventura Clotet, director de l’Institut de Recerca de la Sida IrsiCaixa i cap del Servei de Malalties Infeccioses de l’Hospital Germans Trias i Pujol.
  • Premi Nacional de Recerca (ex aequo): Carme Torras, professora d’investigació del CSIC i cap del grup de recerca en Percepció i Manipulació de l’Institut de Robòtica i Informàtica Industrial (CSIC-UPC).
  • Premi Nacional de Recerca al Talent Jove: Núria Montserrat, professora d’investigació ICREA a l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC).
  • Premi Nacional de Comunicació Científica: revista de divulgació científica Mètode, de la Universitat de València.
  • Premi Nacional de Mecenatge Científic: Fundació Víctor Grífols i Lucas.
  • Premi Nacional al Partenariat Publicoprivat: B. Braun Surgical SAU.
  • Premi Nacional a la Creació d’Empresa de Base Científica: Centre de Regulació Genòmica (CRG), per impulsar Pulmobiotics SL,

Tancar

Concedits els ajuts FCRI al foment de la cultura científica

S’han lliurat 19 ajuts a projectes comunicatius científics inèdits, especialment de futurs influencers en xarxes socials, per valor de 200.000 euros.
Llegir [+]

La Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) ha lliurat a finals de novembre ajuts per valor de 200.000 euros corresponents a la primera edició de la seva “Convocatòria d’Ajuts per al foment de la cultura científica a Catalunya”. La iniciativa finança un total de 19 projectes comunicatius científics inèdits, especialment de futurs influencers en xarxes socials menors de 40 anys però també de comunicadors i disseminadors consolidats, majors de 40, i d’entitats o empreses.

La dotació econòmica total de 200.000 euros, ha constat d’una partida de 140.000 euros, destinada als joves menors de 40 anys (Talent jove) i una segona, de 60.000 euros, als majors de 40 (Talent consolidat). L’objectiu dels ajuts de l’FCRI és fomentar i enfortir la disseminació científica al nostre país en llengua catalana. La convocatòria s’ha adreçat a la realització de projectes, activitats o iniciatives que apropin el coneixement científic i tecnològic a la ciutadania, tot fent especial relleu a l’impuls del talent jove i la innovació al sector.

La convocatòria s’ha adreçat exclusivament a propostes comunicatives en català de nova creació que no hagin estat presentades al públic i que s’hauran d’executar a llarg de 2022. Cada persona o entitat beneficiaria ha pogut optar a un ajut d’entre un mínim de 3.000 euros i un màxim de 15.000 euros. En total, s’han avaluat 138 propostes (61 de Talent Jove i 77 de Talent Consolidat), amb un import sol·licitat de més de 1,5 milions d’euros.

Entre les temàtiques contemplades pels projectes de disseminació científica finançats quant a Talent Jove figuren els radicals lliures; l’ús de les xarxes socials per divulgar la salut sexual i reproductiva; el medi ambient i la diversitat a Catalunya; la neurociència; els tractaments de càncer de pit o el patrimoni arquitectònic. Dins de la categoria de Talent Consolidat, es troben, entre d’altres, propostes dedicades a la conceptualització de mots de la pandèmia de la COVID-19 per al públic infantil; la divulgació de l’Observatori de l’Ebre; les dones en ciència i tecnologia o la realització de tallers al Sincrotró Alba.

La categoria de Talent jove ha inclòs 2 modalitats. La primera és l’anomenada “Futur Influencer”, per a propostes de creació de vídeos o podcasts de disseminació científica, concebuts per ser compartits a les xarxes socials (YouTube, TikTok, Twitch, Instagram, webs de podcasts, etc.). La segona ha estat la de “Formats innovadors”, que ha contemplat els projectes fora de l’àmbit de xarxes. Les entitats o empreses aspirants han hagut d’acreditar haver estat constituïdes dintre dels 5 anys abans de la sol·licitud.

Per la seva banda, la categoria de Talent consolidat ha contemplat la modalitat “Publicacions” en format escrit imprès (informes, revistes, llibres especialitzats, llibres infantils, còmics, guies, etc.), més la modalitat “Altres formats”, que ha cobert propostes en accions o mitjans no impresos. En aquest cas, les entitats o empreses aspirants han hagut d’acreditar haver estat constituïdes 5 anys com a mínim abans de la sol·licitud.

Més informació a: ajutsfcri.fundaciorecerca.cat

Tancar

La sostenibilitat, eix central de l’SC’21

La Setmana de la Ciència 2021, coordinada per l’FCRI, va comptar amb 300 activitats a 36 comarques catalanes i amb 124 entitats participants.
Llegir [+]

Del 12 al 21 de novembre es va celebrar la 26a Setmana de la Ciència a Catalunya (SC’21), organitzada per l’FCRI, amb el suport del Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya, i la col·laboració de la Fundació “la Caixa”, Amgen i BBVA. El programa d’activitats d’aquesta iniciativa comunicativa va agrupar 300 actes de disseminació de coneixement científic i tecnològic arreu de Catalunya (entre conferències, taules rodones, jornades de portes obertes a centres de recerca i museus, cursos, tallers i exposicions), distribuïts per 36 comarques, adreçats a tots els públics i procedents de 124 entitats participants.

Amb motiu de la celebració de l’Any Internacional de l’Economia Creativa per al Desenvolupament Sostenible; de l’Any internacional de les Fruites i Verdures; de l’Any Europeu del Ferrocarril, i del Centenari de Naixement del Servei Meteorològic de Catalunya, la Setmana de la Ciència es va centrar en el tema de la sostenibilitat, tot i que no va ser un enfocament excloent.

Altres temes de rellevància que es van emmarcar dins l’SC21 van ser: els 150 anys del naixement de Josep Maria Fuset i Tubià, biòleg i polític; els 100 anys del naixement de Teresa Juvé i Acero, escriptora, pedagoga i mestra; els 100 anys del naixement de Joan Triadú i Font, mestre, pedagog, crític literari, escriptor, traductor, defensor de la llengua catalana i activista cultural i diverses commemoracions relacionades amb el món de la microscòpia i la nanotecnologia.

L’SC’21 es va inaugurar el divendres 12 de novembre, al Parlament de Catalunya amb les intervencions de la M. Hble. Sra. Laura Borràs, presidenta del Parlament de Catalunya; l’Hble. Sra. Gemma Geis, consellera de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya i presidenta de l’FCRI, i el Sr. Jordi Portabella, director general de l’FCRI.

L’obertura oficial va anar seguida de la conversa «Impacte a Catalunya de la crisi climàtica i el canvi global», amb Xavier Rodó, professor d’Investigació ICREA i cap del Programa de Clima i Salut de l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal); i Roser Maneja, investigadora del Centre de Ciència i Tecnologia Forestal de Catalunya (CTFC) i professora associada del Departament de Geografia de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Núria Jar, periodista especialitzada en ciència i salut i col·laboradora a diferents mitjans, va moderar l’acte.

L’SC’21 va incloure una intervenció artística a la façana de l’edifici FCRI de Barcelona, realitzada els dies 12, 13 i 14 de novembre per la il·lustradora Gemma Fontanals, i dedicada a la sostenibilitat.

Tancar

4.500 alumnes al Dia de la Ciència a les Escoles

En format virtual, l’acte va constar de quatre conferències a càrrec de sengles científics i científiques que van ser seguides durant el matí per 140 escoles.
Llegir [+]

Un total de 4.500 alumnes de de 3r i 4t d’ESO van participar el 17 de novembre en una nova edició del Dia de la Ciència a les Escoles, activitat emblemàtica de la Setmana de la Ciència impulsada per l’FCRI i el Departament d’Educació. En format virtual, l’acte va constar de quatre conferències a càrrec de sengles científics i científiques que seran seguides durant el matí per 140 escoles.

Els alumnes participants van treballar prèviament les matèries seleccionades mitjançant uns vídeos, en els quals els mateixos investigadors els hi van plantejar un repte científic centrat en les seves respectives disciplines que han de resoldre els escolars. En acabar, els alumnes van contrastar les solucions i interactuar virtualment amb els investigadors protagonistes, tot formulant també preguntes.

Les temàtiques i xerrades van ser: la robòtica, amb Anaís Garrell, investigadora postdoctoral a l’Institut de Robòtica i Informàtica Industrial (IRII-CSC-UPC) i professora de la UPC; l’astrofísica, protagonitzada per Ignasi Ribas, director de l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC) i investigador a l’Institut de Ciències de l’Espai (ICE-CSIC); l’economia circular, a càrrec de Jordi Morató, director de la Càtedra UNESCO de Sostenibilitat de la UPC; i les xarxes socials, amb Davinia Hernández-Leo, catedràtica d’Enginyeria i Tecnologies de la Informació i les Comunicacions de la UPF. Enguany també es van dura a terme 15 tallers presencials a diferents punts del territori.

Tancar

Nova final dels “Monòlegs del Club de la Ciència”

La final, un dels actes centrals de l’SC’21, va enfrontar a Barcelona vuit monologuistes en català de diverses disciplines científiques.
Llegir [+]

Javier Argüello, PhD Fellow de “la Caixa” i investigador del grup de Teoria de Nanofotònica Quàntica de l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO) va guanyar el passat divendres 19 de novembre la tercera edició del concurs “Els Monòlegs del Club de la Ciència”, amb un intervenció sobre física quàntica. Celebrat al Casal de Barri Transformadors de Barcelona, l’acte va ser un dels esdeveniments centrals de la 26a Setmana de la Ciència a Catalunya (SC’21), organitzada per l’FCRI.

El guanyador va graduar-se en Física i Matemàtiques a la Universidad Complutense de Madrid per seguir després amb els seus estudis de postgrau al Max Planck Institute for Quantum Optics (Garching, Alemanya) i al Perimeter Institute for Theoretical Physics (Waterloo, Canadà). La seva recerca es centra a crear propostes experimentals que generin interaccions fortes entre la llum i la matèria, i la seva aplicació en l’àmbit de les tecnologies quàntiques i les simulacions analògiques. Col·labora amb l’equip de divulgació de l’ICFO i l’associació d’estudiants QuinteScience.

El segon premi va correspondre a Patricia Rodrigo, llicenciada en Ciències Ambientals a la Universitat de Barcelona, màster en Ecologia Fonamental i Aplicada, i postgrau en Comunicació Científica UVic-UCC. El tercer guardó va ser aconseguit per Ainoa Gómez, graduada en Biologia i màster en Formació del Professorat; mentre que el Premi del Públic va ser per Daniel Beltrán, grau en Enginyeria de Sistemes Biològics per la Universitat Politècnica de Catalunya i Màster en Biotecnologia Molecular per la UB.

El concurs “Els Monòlegs del Club de la Ciència”, és una activitat de l’FCRI que cerca fomentar nous formats de disseminació científica en català. Coordinada per monologuistes científics professionals de Big Van Ciencia, la iniciativa vol promoure una comunicació de la ciència àgil i entenedora, mitjançant monòlegs cientificotecnològics de 3 minuts de durada, fets per estudiants i professionals de la recerca.

La resta de finalistes van ser Sandra Baiges Jorge Nicolás Álvarez, Jordi Ramírez i Marta Vallès. El jurat d’aquesta tercera edició va estar integrat per Laura Buguñá, coordinadora d’Innovació de la Fundació Docència i Recerca de Mútua de Terrassa i Amiga de la Ciència de l’FCRI; Rosa Maria Ferré, cap d’Estudis de l’Institut Salvador Vilaseca de Reus i Amiga de la Ciència de l’FCRI; Xavier Pérez Esquerdo, periodista de ràdio i televisió, docent i assessor en comunicació; i Jordi Portabella, director general de l’FCRI.

Tancar

Prop de 300 persones participen al Nanoday 2021

Més de 30 empresaris i investigadors en nanociència i nanotecnologia van exposaran les últimes tendències, reptes empresarials i aplicacions de mercat en aquest camp.
Llegir [+]

El dijous 14 d’octubre es va celebrar la jornada multisectorial en format virtual Nanoday 2021, coorganitzada per l’FCRI, ACCIÓ i la Cambra de Comerç de Barcelona, a la qual més de 30 empresaris, directius i investigadors en nanociència i nanotecnologia del sector públic i privat, exposaran les últimes tendències, reptes empresarials i aplicacions en el mercat. L’acte, que va ser seguit per 280 persones, va constar d’una sessió plenària i 4 taules sectorials en paral·lel, que van analitzar les aplicacions, reptes i impacte de la nanotecnologia en els sectors de l’alimentació, salut, cosmètica i aigua.

La sessió plenària va incloure la presentació l’informe d’ACCIÓ La nanotecnologia a Catalunya, amb l’estat de l’art de la recerca i les seves aplicacions nanotecnològiques en productes i processos al nostre país. També s’hi va presentar el primer Llibre blanc de les nanotecnologies, coordinat per la Universitat de Barcelona (CCITUB/IN2UB) i la Societat Catalana de Nanociència i Nanotecnologia, un document de posicionament sobre el camp multidisciplinari de les nanotecnologies i la seva repercussió en aspectes ètics, socials, legislatius, econòmics i educatius. En la seva elaboració van participar investigadors i acadèmics de referència d’universitats (nacionals i internacionals) i diverses institucions públiques.

El Nanoday 2021, que es va portar a terme al voltant del Dia Internacional de la Nanociència i la Nanotecnologia (9 d’octubre), tenia com a objectiu mostrar les últimes tendències, casos i experiències d’aplicació a Catalunya de la que actualment es considera una tecnologia clau per a la indústria del segle XXI.

L’organització va voler posar també sobre la taula diferents reptes tecnològics industrials a la cerca de solucions des del món de la recerca, tot facilitant la transferència de tecnologia, i visibilitzar el talent i la innovació del sector al territori. En aquest sentit, s’hi va apostar per una concepció tant transversal (centres de recerca, universitats, empreses, entitats i associacions) com multisectorial.

La jornada va tenir com a coordinador científic a Jordi Díaz, investigador dels Centres Científics i Tecnològics i de l’Institut de Nanociència i Nanotecnologia (IN2UB) de la Universitat de Barcelona (UB), i professor del Departament de Materials de la UB. Igualment, va comptar amb el suport de l’Institut Català de Nanociència i Nanotecnologia (ICN2), l’Institut Català de Seguretat i Salut Laboral (ICSSL) de la Generalitat de Catalunya i els clústers de Materials Avançats, Packaging, Beauty i Aigua, així com amb el patrocini de l’empresa catalana Astrea Materials.

Tancar

Tercera edició d’Amgen TransferCiència

27 joves investigadors participen en la tercera edició del programa educatiu Amgen TransferCiència a Madrid, València, Catalunya i Balears
Llegir [+]

El programa educatiu de foment de l’aprenentatge i les vocacions en biotecnologia i genètica entre alumnes de secundària i batxillerat, Amgen TransferCiència, va iniciar el novembre la seva tercera edició, corresponent al curs 2021-2022, en la qual participen uns 700 alumnes de la Comunitat Autònoma de Madrid, Comunitat Valenciana, Catalunya i Balears.

Impulsat per la biotecnològica Amgen i l’FCRI, el programa mobilitza a un equip de 27 investigadors i investigadores que realitzen diferents activitats in situ en els centres participants, tot assessorant el professorat de ciències. El seu enfocament didàctic posa l’accent en la genètica i biotecnologia i inclourà, una vegada superades les restriccions de la pandèmia, visites dels alumnes a centres de recerca.

A partir de febrer de 2021, cinc centres educatius de Madrid, cinc de la Comunitat Valenciana, quinze de Catalunya i cinc de Balears, se sumaran a Amgen TransferCiència en una edició que, després de superar les restriccions de la COVID-19, reforçarà la presencialitat i el contacte directe amb els investigadors, a més de l’accés de l’alumnat als centres de recerca.

L’objectiu del programa és tant ensenyar com motivar. Metodològicament, aplica una fórmula original i inèdita: incorpora joves científics a les escoles i instituts que treballen mà a mà amb els professors. Entre tots dos, conceben i executen col·laborativament activitats en classe que mostren els continguts científics de forma més comprensible i atractiva, amb l’objectiu de fomentar l’interès per les carreres científiques en els àmbits de la genètica i la biotecnologia entre els estudiants de secundària i batxillerat.

Classes magistrals, sessions experimentals i debats actius amb l’alumnat, complementats amb visites als centres de recerca dels científics, són el nucli didàctic amb el qual Amgen TransferCiència cerca millorar l’aprenentatge científic a les escoles, incidint en matèries com la genètica i la biotecnologia. Aquestes sessions es complementen també amb tallers dedicats a experimentar què és i com es treballa el mètode científic.

Del total de 27 investigadors de l’equip científic de Amgen TransferCiència, el 52% són dones. En el cas de la Comunitat de Madrid, els investigadors participants han estat seleccionats pel CSIC; a la Comunitat Valenciana, per la Universitat de València (UV); a Catalunya, per l’FCRI; i a Balears, per l’Institut Mediterrani d’Estudis Avançats (IMEDEA UIB-CSIC).

Tots els seus integrants han estat formats en didàctica de les ciències pel Grup de Recerca Educativa en Ciències de la Salut (GRECS) de la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona. El programa ha fidelitzat un gran nombre de centres educatius. Així, un 25% desitja repetir, creant vincles estrets amb el professorat. D’altra banda, un 52% d’investigadors ha demanat de participar-hi nou.

Amgen TransferCiència es va iniciar com a programa pilot el curs 2019-2020, amb la participació de 15 centres educatius catalans, cinc de la Comunitat Valenciana i altres cinc de Balears. En la seva segona edició, curs 2020-2021, es van sumar altres 5 de la Comunitat de Madrid, arribant les seves activitats a 800 estudiants de secundària i batxillerat de les quatre comunitats autònomes.

Tancar